پیوستگی نمایشنامه های اكبر رادی مانند كاشی كاری های مسجد جامع اصفهان است
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست نقد و بررسی نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' نوشته زنده یاد اكبر رادی به كارگردانی هادی مرزبان، با مشاركت معاونت پژوهشی و دفتر نقد و پژوهش تئاتر خانه هنرمندان ایران، در سالن استاد امیر خانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست هادی مرزبان كارگردان، فرزانه كابلی و ایوب آقاخانی بازیگران این اثر، علیرضا نراقی، محمد رضا مریدی و رفیق نصرتی به عنوان منتقد حضور داشتند.

** رادی درام نویسی آگاه و خشن در دیالوگ نویسی بود

هادی مرزبان كارگردان نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' در این نشست گفت: یك منتقد در ابتدای امر یك تماشاگر است كه قلم در دست دارد. بنظرم نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' یكی از بهترین نمایشنامه های مرحوم رادی است و ما نباید آثار نویسندگان بزرگ را در مقایسه با دانسته های خود و دروسی كه در دانشگاه یاد گرفته ایم قرار دهیم.

وی به ویژگی های فردی و حرفه ای زنده یاد رادی ادامه داد: این درام نویس آگاه، در آثار خود چنان خشن بود كه از نخسیتن دیدار با او واهمه داشتم اما به عنوان شخصی كه سال ها روی متون رادی كار كرده است باید بگویم، بیش از همه بر نقاط ضعف و قوت آثار او آگاه هستم و بنظرم نوشته های او پیوستگی زیادی دارد كه همچون كاشی كاری های مسجد جامع اصفهان است.

** 'شب روی سنگ فرش خیس' ضعیف ترین نمایشنامه زنده یاد رادی است

رفیق نصرتی منتقد تئاتر نیز این نمایش را یكی از ضعیف ترین متون اكبر رادی دانست و ادامه داد: نوشته های اكبر اردی را می توان به آثار 'استریندبرگ' نزدیك دانست و معتقدم تمامیت این اثر با واقع گرایی محض گره خورده است و در نوشته های این نویسنده عصبیت خاصی وجود دارد. این متن از پویایی دیگر آثار رادی برخوردارنیست و یك بازنمای صاف و چركین از جهان بیرون است.

** فهم رادی از جهان اطرافش، سندی هنری برای مخاطبان است

ایوب آقاخانی از بازیگران نمایش شب روی سنگ فرش خیس ، در حمایت از آثار زنده یاد رادی افزود: هیچ نمایشنامه نویسی در ایران به اندازه رادی به مقوله جنگ و انقلاب نپرداخته است و ما با مراجعه به آثار رادی می توانیم سند تاریخی دو رویكر مهم تاریخی در ایران را مشاهده كنیم. دو نمایشنامه' آهسته با گل سرخ' و' شب روی سنگ فرش خیس' سند زنده ای از جامعه ما هستند كه برای 300 سال آینده در تاریخ ایران باقی می مانند.

بازیگر نقش 'فرهاد آرمین' در این اثر نمایشی، نوشته های اكبر رادی را همانند نام او درخشان دانست و افزود: در آثار این نویسنده دیالوگ به شكل معمول دیده نمی شود. در نمایش 'ملودی شهر بارانی' كمی در شكل دیالوگ ها اغراق شده است و این اغراق شدگی نیز كاملا به شكلی هوشمندانه و در مسیری درست قرار دارد.

آقاخانی ادامه داد: تنها كسی كه در تمام طول عمر خود تنها نمایشنامه نویس باقی ماند و همیشه در نوشته هایش مسیر و قلم خود را حفظ كرد بی شك زنده یاد رادی است و فهم او از اجتماع اطرافش سندی هنری برای ما است.

این نویسنده تاكید كرد: در خارج از ایران همواره سعی می كنند تا آثار خوب و مطلوب نویسندگانشان را برجسته كرده و در سطح جهان و كشور اجرا كنند تا نام آن ها جاویدان بماند. اما متاسفانه در ایران ما بیشتر بر روی نقاط منفی كار نویسندگانمان كه شاید خیلی هم چشمگیر نباشد تاكید داریم.

وی ادامه داد: بر اجتماعی بودن نوشته های اكبر رادی از این جهت تاكید دارم كه ما در ایران زندگی می كنیم و در این كشور نمایشنامه نویسان و رمان نویسان كه روشنفكران اجتماع را تشكیل می دهند، وظیفه خود می دانند تا بار سنگین تاریخ نگاری را بردوش كشند.

محمد رضا مریدی دیگر منتقد حاضر در این نشست همچنین یادآور شد: در تمام آثار نویسندگان می توان بازتابی از مسائل اجتماعی را مشاهده كرد، بنابراین از یك متن نمایشی نباید توقع یك معجزه را داشت ولی زنده یاد رادی در آثار خود ضمن رعایت همه جوانب، زوایای پنهان بسیاری را فاش می كرد.

نشست آتی تحلیلی تئاتر در خانه هنرمندان هفته آینده به نقد و بررسی نمایش 'حساب پرداخت نمی شه' به كارگردانی هادی عامل هاشمی اختصاص دارد.

فراهنگ**9266





:: برچسب‌ها: هندوستان , جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: